ترانک چیست؟

ترانک شبکه چیست؟ هنگام نصب دوربین مدار بسته چه نیازی به ترانک دارید؟ اگر دنبال پاسخ این سوال هستید و میخواهید بدانید که ترانک چیست و چه کاربردی دارد و چه انواعی دارد، در این مقاله از سری مقالات آموزشی سایت نظارت گستر با ما همراه باشید. چنانچه قصد خرید ترانکینگ یا داکت را دارید و می خواهید با انواع ترانک و داکت آشنا شوید ما در این مقاله کوشیده ایم تا ۲۰ نکته ارزشمند که در هنگام خرید ترانکینگ ها باید از آن ها مطلع باشید را برای شما لیست کنیم.

جهت مشاهده لیست محصولات داهوا کلیک کنید.

ترانک در شبکه چیست؟

ترانک شبکه

ترانک شبکه در اصل یک خط و یا پیوند ارتباطی است که در واقع برای حمل کردن همزمان چندین سیگنال طراحی شده است تا بدین وسیله دسترسی شبکه را بین دو نقطه فراهم کند. ترانک‌ها عموما توانایی متصل کردن مراکز سوئیچینگ را در یک سیستم ارتباطی دارند. این سیگنال‌ها می‌توانند هر نوع داده‌ی ارتباطی را منتقل کنند. یک ترانک شبکه معمولا از رشته فیبر نوری، کابل و یا چندین سیم تشکیل شده است که در یک کابل فیزیکی به هم متصل شده‌اند تا پهنای باند موجود را به حداکثر برسانند. علاوه بر آنچه گفتیم ترانک  وسیله ای کاربردی است که به صورت یک حالت کاور تمامی کابل کشی های پی در پی بر روی دیوار را به صورت کامل درون خود قرار داده و موجب زیبایی بیشتر محیط داخل ساختمان در هنگام کابل کشی و نصب دوربین مداربسته می شود.

جنس بدنه ترانک چیست ؟

تمامی ترانک ها از پلاستیک فشرده که تحت عملیات تزریق پلاستیک با فشار و دمای بالا تولید می شود، ساخته می شوند. در حالت کلی جنس بدنه ترانک شبکه یا PVC است و یا UPVC که معمولا بر اساس برند و کیفیت مورد نیاز یکی از این دو متریال مورد استفاده قرار می گیرد. عمده تفاوت ترانک ها با متریال های مختلف میزان مقاومت آنها در برابر نور خورشید و عدم تغییر رنگ و کیفیت به مرور زمان است. متریالی که در بدنه ترانک شبکه مورد استفاده قرار می گیرد، باید به گونه ای باشد که در مقابل ضربات محکم آستانه ی تحمل بالایی داشته باشد و همچنین انعطاف پذیری بالایی داشته باشد، چرا که ترانکها در زوایای مختلف حرکت می کند و باید به گونه ای ساخته شده باشند که در این زوایا شکسته نشوند. ( یکی از تفاوت هایی که ترانک و داکت با هم دارند نیز دقیقا همین انعطاف‌پذیری است چرا که داکت به هیچ وجه انعطاف پذیر نبوده و با کوچکترین فشار شکسته میشوند. )

چنانچه نیازمند تعمیر دوربین مدار بسته خود هستید کلیک کنید.

ترانک شبکه در چه ابعادی در بازار موجود است؟

ابعاد ترانک شبکه

ترانکینگ ها از نظر عمق، عرض و سایز درب در ابعاد مختلفی توسط شرکت ها تولید و به بازار عرضه می شوند. عرض های رایج ترانک شبکه در بازار ایران،  80، 105، 150 و 195 میلی متر است. البته گفتنی است که ترانک ها عمق های متفاوتی نیز دارند که با توجه به حجم کابلی که قرار است از محفظه ترانک عبور کند، خریدار متناسب با نوع نیازی که دارد یکی از آنها را انتخاب می کند. رایج ترین عمق ترانک موجود در بازار 50 میلی متری است. علت اینکه ترانکینگ در عرض ها، عمق ها و سایز های مختلف تولید می شود، این است که اگر حتی شخصی نیاز به عبور 5 رشته کابل برق از درون یک ترانکینگ را داشت، بتواند متناسب با نیاز خود عمق و عرض مناسب را انتخاب کند. این کار ضمن صرفه جویی در هزینه ها برای مصرف کننده، الزام خرید یک سایز نامناسب را نیز برای شخص از میان می برد. در هنگام خرید یک ترانک عبارتی نظیر ترانک b×a را مشاهده خواهید کرد، که عدد اول عرض بدنه ترانکینگ و عدد دوم  عمق آن را مشخص می کند. بدنه ترانک ها در حالت استاندارد، طولی معادل ۲ متر دارند که اگر کاربری نیاز به ۱ متر ترانک داشته باشد حتما باید یک شاخه دو متری را تهیه و بر اساس نیاز با طول دلخواه خود برش بزند.

مزیت ترانک شبکه چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

در پروژه های نصب دوربین مدار بسته معمولا زمانی از  “ترانک شبکه” استفاده می شود که به دلایلی نظیر اجاره ای بودن ملک و… برای عبور سیم ها و کابل های شبکه نتوانیم دیوار را خراب کنیم. هنگامی که کابل کشی و سیم کشی به صورت موقت انجام می شود، استفاده از ترانک می تواند بهترین روش برای سیم کشی باشد. از جمله مزایای ترانک عبارتند از:

  • نظم دادن به سیم ها
  • زیباسازی محیط
  • افزایش عمر سیم ها و کابل ها
  • جلوگیری از خیس شدن یا زنگ زدن سیم ها
  • و…

اجزای داخلی ترانک

اجزای ترانک شبکه

به هیچ وجه فکر نکنید که ترانک ها مانند داک یک لوله ساده هستند که صرفاً داخل آن سیم و کابل ها قرار می گیرد. ترانک شبکه از اجزای داخلی ای ساخته شده است که کمک می‌کند پروژه ها به صورت کاملا حرفه ای و همچنین به سادگی قابل اجرا باشند، اجزای داخلی ترانکینگ عبارتند از:

  • زاویه داخلی: قطعه ای است برای قرار دادن دو تکه ترانک که در گوشه دیوار که با زاویه ۹۰ درجه از هم قرار دارند.
  • زاویه خارجی: زاویه خارجی قطعه ای شبیه به زاویه داخلی است ولی با زاویه مخالف(یعنی روبه خارج)
  • کور کننده: در انتهای یک مسیر برای اینکه از ورود جانور ها به ترانک جلوگیری کنیم از کور کننده استفاده میکنیم که باعث می شود ترانک به صورت کامل بسته شود.
  • ماژول های پریز برق و شبکه
  • درزگیر : زمانی که درب دو عدد از ترانک ها با هم یک فاصله غیر قابل پوشش دارند، با استفاده از درزگیر این فاصله پر می شود تا هم از ورود جانور و هم از ورود گرد و غبار به داخل ترانس جلوگیری کنید.
  • پارتیشن: پارتیشن مهمترین قطعه داخلی یک ترانک است. زمانی که بخواهید کابل های برق فشار قوی و فشار ضعیف را در کنار کابل های دیتا مانند کابل شبکه و کابل دوربین مداربسته عبور دهید بر روی کابل های دیتا نویز می افتد. پارتیشن کمک می کند تا شما بتوانید از ایجاد میدان مغناطیسی بر روی کابل های دیتا جلوگیری کنید.

تفاوت بین ترانک شبکه و داکت

تفاوت بین ترانک و داکت

ترانک و داکت از نظر کاربردی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند تا جایی که عده ای این دو رو باهم اشتباه می گیرند، چراکه هر دوی آنها وظیفه محافظت و بسترسازی کابل ها را برعهده دارند. اما در حالت کلی این دو از نظر کیفیت و کارایی باهم متفاوت اند و همین امر موجب می شود تا قیمت فروش این دو محصول باهم فرق داشته باشد. در حالت کلی ترانک برای پروژه های بزرگ و همچنین حائز اهمیت که در آنها کیفیت به مراتب بسیار مهم تر از هزینه می باشد، قطعه ای کاربردی‌تر است. چراکه علاوه بر حرفه ای بودن پروژه نصب را نیز بسیار ساده می کند. اما معمولا برای پروژه های ارزان و کوچک داکت پیشنهاد می شود. در حالت کلی مهمترین دلیلی که موجب انتخاب بین داکت و ترانک می شود نیازها و الزامات پروژه و کارفرما و همچنین سطح مبلغ پروژه است.

نحوه نصب ترانک

برای نصب ترانک شبکه در گام نخست باید تعداد پریزهای مورد نظر و نوع آنها مشخص شود. سپس تعداد پریزها ترانکی را در نظر میگیریم که بتواند تعداد کابل مورد نیاز را پوشش دهد ، در این مرحله باید توجه داشته باشید که کابل برق نیز از ترانک شبکه استفاده میکند. استفاده از پارتیشن و یا صرف نظر از آن نیز در ظرفیت ترانک تاثیراتی دارد.
مسیر ترانک کشی از نودهای کاربران و رک و جعبه فیوز است که برای این کار حتما و باید به جنبه زیبایی و عدم برخورد با موانع توجه نمود. در نهایت کادر، فیس پلیت و پریز و سایر موارد را بر روی ترانک نصب میکنیم.

منبع: نظارت گستر ایمن

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *