دوربین دام

دوربین دام

دوربین دام (dome)دوربین مداربسته ای  نیم کره ای شکل و بدون پایه است که اصطلاحا به آن دوربین سقفی نیز میگویند. توجه داشته باشید که دام یک قابلیت نیست بلکه نوعی از شکل ظاهری است پس اگر بخواهیم دوربین مداربسته را به لحاظ شکل ظاهری آنها دسته بندی کنیم، عناوینی چون دوربین دام، دوربین بولت، دوربین اسپیددام، چشم ۳۶۰ درجه، دوربین لامپی و … مطرح میشود.  دام یکی از این دسته بندی ها است که قصد داریم در این مقاله از سری مقالات آموزشی هلدینگ نظارت گستر ایمن به آن بپردازیم.

رستر

RS-IP222RD

رستر

RS-IP222SD

رستر

RS-IP224RD

داهوا

داهوا IPC-HDW2431T-ZS-S2

دوربین مدار بسته داهوا

داهوا

دوربین مدار بسته داهوا DH-IPC-HDBW71242H-Z (Starlight)

داهوا

دوربین مدار بسته داهوا IPC-HDW3441TM-AS

هایواچ

دوربین مدار بسته هایواچ HW-AHDD322

ویمکس

دوربین مدار بسته ویمکس VM-230DB

ویمکس

دوربین مدار بسته ویمکس VM-230DS

فیلر

دوربین مداربسته فیلر FL-820DB

فیلر

دوربین مداربسته فیلر FL-820DS

هایواچ

دوربین مداربسته هایواچ HW-AD325MDS

هایواچ

دوربین مداربسته هایواچ HW-AHDD328

هایواچ

دوربین مداربسته هایواچ HW-AHDD442

ویمکس

دوربین مداربسته ویمکس VM-230D

ویمکس

دوربین مداربسته ویمکس VM-230DP

دوربین دام چیست

دوربین دام

دوربین مداربسته ، انواع مختلفی دارند. برخی از این دسته بندی ها بر اساس برند تولید کننده می باشد، نظیر دوربین مداربسته داهوا و برخی دیگر از این دسته بندی ها بر اساس شکل ظاهری این دوربین ها می باشد. مانند دوربین دام، بولت، اسپیددام و…

ساختار ظاهری دوربین، قابلیت ها و امکانات دوربین همگی مواردی هستند که باتوجه به نیاز کاربران، معماری داخلی محیط، شرایط جوی و… دوربینی را برای کاربر خاصی کارآمد و برای کاربر دیگر ناکارآمد میکنند.دوربین های دام معمولا برای مراکز اداری، تجاری، منازل و … کاربرد دارند.

ویژگی های دوربین دام

در ادامه به بررسی ویژگی های  دام خواهیم پرداخت:

مقاومت بالا:

دوربین دام معمولا در مقابل ضربات خارجی و حتی دستکاری و اقدام به هک بسیار مقاوم هستند چراکه از استانداردهای IK08 و IK10 پشتیبانی می کنند.

ضد نفوذ آب، گرد و غبار:

از دیگر ویژگی های دوربیـن دام عدم نفوذ آب و گردوقبار به داخل دوربین است و همین امر موجب شده است تا در شرایط خاص از این دوربین ها در فضای بیرونی نیز بتوان استفاده کرد. البته دوربین های بولت به خاطر شکل ظاهری، برای محیط های داخلی پرکاربردتر هستند.چراکه به راحتی بر گوشه های دیوار و سقف نصب می شوند.

نصب آسان و سریع:

دوربینهای مداربسته دام، نصب و راه اندازی نسبتا ساده ای دارد و از دوربیـن های بولت ساده تر نصب میشود.

انواع دوربین دام

دوربیـن دام را بر اساس تکنولوژی ساخت و نوع لنز آن به چند دسته تقسیم میکنند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

انواع دوربین دام بر اساس تکنولوژی

دوربین دام

1- دوربیـن مداربسته دام آنالوگ HD

دوربین دام آنالوگ از آنجا که قیمت نسبتا پایینی دارد، بسیار پرطرفدار است. از این رو اکثر افرادی که به تعداد زیادی دوربیـن برای نظارت بر محیط خود نیاز دارند، از دوربیـن مداربسـته دام آنالوگ استفاده میکنند. شما میتوانید با خرید یک دستگاه dvr و کانکت کردن دوربیـن های دام به آن، با کمترین هزینه و قیمتی مقرون بصرفه تصاویر یکپارچه ای دریافت کنید.

۲- دوربین مداربسته ip دام 

این نوع از  دام از آنجایی که تحت شبکه است، یک دوربیـن کنترل از راه دور را در اختیار شما قرار میدهد. این نوع از دوربین ها انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و با اندک تجهیزاتی بسیار مجهز و کارآمد تر هم میشوند. لذا به تمام افرادی که محدودیت مالی ندارند دوربیـن دام تحت شبکه را پیشنهاد میکنیم.

انواع دوربین دام بر اساس نوع لنز

دوربین دام

نوع لنز دوربین مداربسته از اساسی ترین آیتم هایی است که بر کیفیت تصویر و زاویه دید دوربین تاثیر میگذارد.یکی از عواملی است که در کیفیت تصویر و زاویه دید دوربین مداربسته تاثیر می گذارد. دوربیـن دام بر اساس نوع لنز به دو دسته لنز ثابت (Fixed Lens) و لنز متغیر (Varifocal Lens) تقسیم می شوند.

دوربین دام با لنز فیکس

این دوربین ها زاویه دید گسترده ای دارند و فضای بیشتری را تحت پوشش قرار می دهند. البته هرچقدر فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید بیشتر بوده و در عوض کیفیت تصویر کمتر میشود.  بطور مثال دام با فاصله کانونی ۴ میلیمتر زاویه دید بیشتری نسبت به دوربـین دام ۶ میلیمتر دارد.

دوربیـن مداربستـه دام با لنز وریفوکال

در این نوع از دوربیـن مداربسـته دام امکان تنظیم میدان دید (فاصله کانونی لنز) دوربـین خود را بصورت دستی در هنگام نصب دوربیـن دارید. پس اگر دوربیـن مداربسته خود را برای تصویر برداری فقط از یک قسمت میخواهید و میدان دید مشخصی مدنظرتان است، دوربیـن دام با لنز وریفوکال انتخاب مناسبی برای شما است.

مزایای دوربین دام

قیمت مقرون بصرفه در مقایسه با سایر دوربین ها

تنوع بالا در تکنولوژی، لنز مصرفی و سنسور دوربین

پشتیبانی از مدل های ضد آب، ضد گرد و غبار و ضد ضربه

مشخص نبودن زاویه لنز در برخی مدل ها

پشتیبانی از دید در شب با برد قابل انتخاب در بیشتر مدل ها

ظاهر معقول 

معایب دوربین دام

عدم نصب بر روی دیوار

در برخی از مدل ها هر کسی می تواند زاویه اش را تغییر دهد و این امکان دزدی را افزایش میدهد.

دید در شب محدود تر به نسبت مدل های بولت

راهنمای خرید دوربین دام

دوربین دام

در ادامه راهنمای خرید دوربیـن دام را در اختیارتان قرار میدهیم تا با در نظر گرفتن این فاکتورها انتخاب بهتر و خرید موفق تری داشته باشید.

در گام اول به این موضوع توجه کنید که چه تعداد دوربین مداربسته نیاز داریم و قصد داریم آنها را کجا نصب کنید؟به طور مثال اگر در فضای بیرونی قرار است از دوربین دام استفاده کنید باید نوع ضد آب و گرد و غبار آن را انتخاب کنید. البته پیشنهاد میکنم برای فضاهای بیرونی از دوربین بولت استفاده کنید.

در فاز بعدی به این موضوع توجه کنید که چه کیفیت و قابلیت هایی مدنظر شماست؟ مثلا میخواهید میدان دید دوربین چطور باشد یا دید در شب داشته باشد یا نه؟

هنگام خرید دوربین به چه نوع از لوازم جانبی دوربین مداربسته نیاز دارید؟

چه مقدار بودجه برای خرید  دام دارید؟ طبیعتا هرچه قیمت بالاتر باشد، قابلیت های دوربیـن مداربستـه دام نیز بیشتر است پس قبل از خرید باید مشخص کنید چقدر بودجه دارید و باید قید چه ویژگی هایی را بزنید.

چه برندی مدنظر شماست؟ از آنجایی که برند های برتر برای حفظ خوش نامی خود و در راستای مشتری مداری، محصولات با کیفیت تری را تولید میکنند بی شک برندهای خوش نام مانند داهوا انتخاب مناسب تری هستند.

پیشنهاد میکنیم  برای اینکه بهترین دوربین دام را انتخاب کنید ببه تمامی موارد ذکر شده در بالا توجه ویژه ای داشته باشید. پیش از خرید می توانید با کارشناسان ما با شماره تماس۴۱۲۱۷-۰۲۱ تماس گرفته تا ضمن اطلاع از قیمت ، از مشاوره رایگان ما نیز بی بهره نمانید.

محل نصب دوربین دام

دوربیـن‌ دام بیشتر مناسب استفاده در محیط‌های مسقف هستند. بهترین مکانی که میتوانید این دوربین مداربسته را نصب کنید، محیط هایی با حساسیت نسبتا پایین مانند ساختمان‌های مسکونی، سالن هتل‌ها، شرکت‌های کوچک، سالن بیمارستان، کتابخانه‌ها و… است. دوربین‌ مداربسته ip دام  به دلیل داشتن قابلیت‌های هوشمند و اینکه یک دوربین کنترل از راه دور است، مناسب استفاده در محیط‌های حساسی مثل راهرو‌های مترو نیز است.

تفاوت دوربیـن مداربسته دام و اسپیددام

دوربین دام

اصلی ترین تفاوت دوربیـن مداربـسته دام و اسپید دام در محل نصب، نوع سنسور، نوع استفاده ، سنسور های موجود ، ولتاژ مصرفی ، میدان دید ، قابلیت چرخش ، استانداردها و پروتکل‌های استفاده شده است. در اصل میتوان گفت که دوربیـن اسپیددام نوع پیشرفته تری از  دام است چرا که، لنز بسیار قوی تری نسبت به دوربیـن های دام دارد . دوربیـن مداربسته دام به خاطر شکل ظاهری ای که دارد، معمولا در گوشه اتاق یا وسط سقف نصب می شود اما دوربیـن مدار بسته اسپید دام را میتوان در ارتفاع بلند و بر روی میله های مخصوص نصب کرد. البته بخاطر وجود پایه های دیواری اسپپید دام را بر روی دیوار هم نصب میکنند. دوربین مداربسته اسپیددام در فضاهای بزرگ نظیر خیابان ها ، ادارت ( دوربین مداربسته ادارات ) ، کارخانه ها ، کارگاه ها و … استفاده می شود .

سوالات متداول

۱- دوربیـن دام چیست؟ دوربین دام دوربین مداربسته ای  نیم کره ای شکل و بدون پایه است که اصطلاحا به آن دوربین سقفی نیز میگویند.

۲- دوربیـن مداربسته دام از چه تکنولوژی پشتیبانی میکند؟  تحت شبکه، آنالوگ، Ahd و HDCVI

۳- مزایای استفاده از  دام چیست؟ قیمت مقرون بصرفه، تنوع بالا، ظاهر معقول و…

۴- اصلی ترین تفاوت دام و اسپیددام در چیست؟ محل نصب، نوع سنسور، نوع استفاده ، سنسور های موجود ، ولتاژ مصرفی ، میدان دید ، قابلیت چرخش ، استانداردها و پروتکل‌های استفاده شده است.

برچسب ها: قیمت دوربین دام، تصویر دوربین دام، قیمت دوربین دام فلزی، دوربین دام پلاستیکی، خرید دوربین مداربسته دام، پایه دوربین دام

منبع: negaco.com

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *