اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

  1. مرحله اول افزایش اعتماد به نفس
    مسئولیت های خود را در محیط کار و منزل مشخص کنید.
    تعیین کنید کدام جنبه از نقش هایی را که پذیرفته اید، خوشایندتر بوده و شما را راضی می کند.
    بخش هایی را که در آن مغایرت و ناسازگاری با نقش وجود دارد مشخص کنید.
  2. مرحله دوم
    چهار راه حل یا جایگزین جهت ایفای مناسب و یا تکمیل نقش به خود ارائه دهید.
    فواید و زیان های هر یک از راه حل ها را با خود ارزیابی کنید.
  3. مرحله سوم
    باید اقدامات لازم برای اجرای هریک از راه حل های انتخابی قبلی را انجام دهید. سپس لازم است اهدافی را تعیین کنید و با استفاده از یک رویکرد حل مساله خود را به طور فعال برای حل مسائل درگیر کنید. این رویکرد اعتماد به نفس و عزت نفس شما را افزایش می دهد.

دو عنصر اصلی دیگر که به باور و اعتماد به نفس کمک می‌کنند:

  • خودکارآمدی
  • عزت نفس.

​در واقع ریشه، خمیرمایه و ستون اصلی ؛ خود کار آمدی و عزت نفس است. ما زمانی احساس خودکارآمدی می‌کنیم که در خود (و دیگرانی که شبیه به ما هستند) پیشرفت در کسب مهارت‌ها و دست‌یابی به هدف‌هایی را می‌بینیم که در آن حوزه‌های مهارتی از اهمیت برخوردار هستند. ما اگر باور و اعتماد به خود را یاد بگیریم و در حوزه‌های خاصی تلاش کنیم، موفق خواهیم شد. همچنین اعتماد به نفس به ما کمک می‌کند تا چالش‌ها را بپذیریم و به هنگام بروز دشواری‌ها سرسخت باشیم. این مسئله با ایدۀ عزت نفس همپوشانی دارد. عزت نفس یک حس کلی‌تر است که به‌وسیلۀ آن می‌توانیم با آن‌چه که در زندگی‌مان می‌گذرد، کنار آییم و این‌که حق داریم خوشحال باشیم. بخشی از این احساس ناشی از تائید اطرافیان ماست که ممکن است چندان تحت کنترل ما نباشد. با این وجود می‌تواند ناشی از این حس باشد که ما پرهیزکارانه رفتار می‌کنیم، در کاری که انجام می‌دهیم کفایت داریم و این‌که اگر بخواهیم می‌توانیم به شکل موفقی رقابت کنیم. برخی افراد بر این باورند که اعتماد بنفس را می‌توان به وسیلۀ تائید و تفکر مثبت ایجاد کرد. در سایت راز موفقیت ما باور داریم که این قضیه تا حدودی حقیقت دارد، اما جنبه‌های دیگری نظیر تعیین و دستیابی به اهداف نیز وجود دارد که موجب ایجاد حس کفایت می‌گردد. بدون وجود احساس کفایت، شما اعتمادبه نفس نخواهید داشت: شما اعتماد به نفس کاذبی خواهید داشت که در صورت بروز شکست و ناراحتی برایتان مشکل ساز خواهد شد.

  • یکی از شناخته‌شده‌ترین منابع علمی، آن را به‌عنوان باور به خود تعریف می‌نماید (بینابو و تیرول، ۲۰۰۲).
  • یکی دیگر از مقالات محبوب، آن را به‌عنوان انتظارات فرد از عملکرد و خود ارزیابی از توانایی‌ها و عملکرد قبلی خویش تعریف می‌نماید (لنی، ۱۹۹۷).
  • در نهایت، دیکشنری آنلاین روان‌شناسی آمریکا (منبع معتبر برای روانشناسان)، اعتماد به نفس را به‌عنوان اعتماد فرد به توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و قضاوت‌های خویش یا این اعتقاد که فرد می‌تواند به شکل موفقیت‌آمیزی با چالش‌ها و خواسته‌های روزمره مواجه شود، تعریف می‌کند.
اعتماد به نفس بالا - اعتماد به نفس

۶ راهکار ساده برا افزایش اعتماد به نفس در زنان

زنان به علت اینکه کانون خانه و خانواده هستند و عموما در فرهنگ ما سهم بسیار زیادی در تربیت و پرورش فرزندان دارند، از این رو افزایش اعتماد به نفس در زنان از موضاعات حائز اهمیت است که در اعتماد به نفس کودکان نیز تاثیر دارد. راز موفقیت یک بانوی موفق در عزت نفس و اعتماد به نفس او خلاصه می شود. از آنجای که در فرهنگ ما عموما بیشترین مسولیت در پرورش و تربیت فرزندان به عهده مادران است، زنان با عزت نفس بالا فرزندان موفق و با حرمت نفس سالمی تربیت می کنند. در مقاله افزایش اعتماد به نفس به معرفی شش مورد بسیار ساده و کاربردی که سهم چشم گیری در افزایش اعتماد به نفس در زنان دارد میپردازیم.

۱-برای افزایش اعتماد به نفس در زنان از مراقبت از پوست غافل نشوید.

زیبایی ظاهری و آگاهی از آن و انجام فعالیت های که باعث افزایش این زیبایی میشود، معمولا در افزایش اعتماد به نفس در زنان تاثیر چشم گیر و غیر قابل انکاری دارد. تحقیقات نشان داده بیشتر زنانی که اعتماد بنفس صحبت در جمع را ندارند و یا به اصطلاح پیشه می کنند، به ظاهر خود اهمیت چندانی نمیدهند. همواره سعی کنید ظاهر زیبای خود را حفظ کنید. بدین منظور مراقبت از پوست باعث جذابیت بسیار چهره می شود. البته منظور ما این نیست که بسیار هزینه کنید. با صرف هزینه اندک هم میتوان روتین مراقبت از پوست را اجرا کرد.

۲- ارتباط چشمی راهکاری ساده برای افزایش اعتماد به نفس در زنان.

مشخصه ای که تمام افراد با اعتماد به نفس بالا دارند توانایی آنها در برقرار ارتباط چشمی است. تحقیقات نشان می دهد افراد با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا ۸۰% بیشتر از دیگران هنگام صحبت کردن تماش چشمی برقرار می کنند و از نگاه کردن به چشمان دیگران خجالت نمی کشند. هنگام صحبت کردن با افراد با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید تا تاثیر صحبت هایتان دوچندان شود.

۳-هنگام راه رفتن زبان بدن خود را حفظ کنید.

اگر بخواهیم از ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت کنیم، معمولا از نظر اکثر ما افراد با اعتماد به نفس پایین شانه های افتاده دارند و به هنگام راه رفتن سر به زیر می اندازند و خجالت زده به نظر میرسند. متخصصین زبان بدن توصیه میکنند هنگام راه رفتن، راست بایستید و به روبرو نگاه کنید.

۴-شیک پوشی، راهی برای افزایش اعتماد به نفس در زنان

انسان های شیک پوش در نظر همگان جذاب به نظر میرسند و افراد دوست دارند با آنها مراوده و معاشرت داشته باشند. پس شاید یک تغییر کوچک در ظاهرتان تاثیر شگرفی در افزایش اعتماد به نفس شما داشته باشد. شاید فکر کنید نیاز دارید که هزینه و زمان زیادی را صرف کنید. در پاسخ باید بگویم که خیر کافیست در انتخاب لباستان دقت کنید و یا عطر مناسبی برای خود انتخاب کنید و همین عوامل کوچک تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس در زنان دارد.

۵-خودباوری، یک کلید اساسی برای افزایش اعتماد به نفس در زنان

مراقب باشید! اگر تمام وقت خود را صرف ظاهرتان کنید و به موارد دیگر اهمیت ندهید، بی شک کمتر احساس خوشحالی می کنید چرا که افراط در خودآرایی باعث می شود از جنبه های دیگر زندگی غافل شوید و حتی ممکن است شما را دچار اختلال رفتاری نقص و شرم کند. اگر در مورد طرحواره نقص و شرم و کمرویی اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله خجولی و یا طرحواره را مطالعه کنید.

۶-اگر می خواهید اعتماد به نفس بالا داشته باشید از افراد ایراد گیر فاصله بگیرید.

شاید باورتان نشود اما افراد بهانه گیر که مدام به دنبال ایراد گیری و انتقاد بی پایه و اساس از ظاهر و رفتارتان هستند سمی ترین عامل در زندگیتان هستند که در نهایت به مرگ عزت نفس و اعتماد بنفس در شما منجر میشوند، پس تا میتوانید زمان خود را با افراد خوش برخورد و مثبت نگر بگذرانید.

تعریف اعتماد به نفس از زبان چند صاحب نظر و روانشناس:

اعتماد به نفس چیست - افزایش اعتماد به نفس

همراهان سایت راز موفقیت، امیدوارن تفاوت اعتماد  و عزت نفس یا حرمت نفس را بخوبی درک کرده باشید. اگر لازم می دانید مقاله «عزت نفس چیست» و یا «مقالات اعتماد به نفس» را کلیک کرده و با دقت مطالعه بفرمایید. اما ببینیم بزرگان اندیشه چه تعریفی از اعتماد به نفس ارائه کرده اند:

« حرمت نفس » چگونگی نگرش و قضاوت شما درباره خودتان است. این عبارت ارزش ها، اعتقادات و بازخوردهای شما را توصیف می کند. «سیندی پیج، اندروپیچ»
« اعتماد به نفس » باور به توانایی و قابلیت انسانی خویش است، اینکه با هر آنچه در زندگی پیش آید روبرو می شوید، از عهده آنها برمی آیید و آنچه را که ضروری است انجام می دهید. «باربارا دی آنجلیس»
« حرمت نفس » ایمان به خود به رغم ترس هایتان است. «باربارا دی آنجلیس»
« اعتماد به نفس » به معنای خودشناسی، احترام به خود و ارزش قایل بودن برای خود می باشد. «جین یودر – ویلیام پراکتور»
« حرمت نفس » عبارت است از احساس ارزشمند بودن. این حس از مجموع افکار، احساسات و عواطف فرد در طول زندگی ناشی میشود. «پروین علیپور»

آیا همه اعتماد به نفس بالا دارند ؟علائم کمبود اعتماد به نفی - راه افزایش اعتماد به نفس

بله همه ی ما با اعتماد به نفس به دنیا می آییم. واقعیت این است که در دوران کودکی و مخصوصاً در ۱۴ ماه اول زندگی اعتماد به نفس در همه ما شکل و قوام پیدا می‌کند. پس دوست خوب من، متوجه شدیم همه افراد اعتماد به نفس دارند.اما عده کمی آن را در جهت مثبت رشد می دهند و متأسفانه اکثر افراد آن را در جهت منفی در خود رشد می‌دهند. شرایط رشد ذهنی خاصی که در کودک انسانی این باور را پایه ریزی می‌کند که “من می‌دانم” و “من می‌توانم” یا “من نمی‌دانم” و “من نمی‌توانم” یا علیرغم آنکه می‌دانم، ولی همچنان نمی‌توانم.این باور مثبت یا منفی از توانایی‌های فرد، بعدها تا پایان عمر با فرد می‌ماند و عموماً تغییر بسیار کمی ممکن می‌گردد.نوزاد یک ماهه اگر اعتماد بنفس نداشت شیر نمی‌مکید و در نتیجه هرگز رشد نمی‌کرد.متوجه می‌شویم، همه‌ی ما اعتماد به نفس داریم ولی کیفیت و همینطور میزان این حس در افراد مختلف متفاوت است. در واقع تفاوت افرادی که می‌توانند؛ در بسیاری موارد ربطی به توان و استعداد و شرایط محیطی فرد ندارد و عامل اصلی خود باوری و اعتقادی است که فرد از توانستن خود دارد.

چرا و چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم (ریشه افزایش اعتماد به نفس چیست؟)

افزایش اعتماد به نفس - تمرینات عملی افزایش اعتماد به نفس

هنگامی که به خود باور داشته باشیم، می‌توانیم خطر کنیم، ماجراجویی کنیم، به ناشناخته‌ها سرک بکشیم، شعف خودانگیخته داشته باشیم و یا هرگونه احساسی که روح انسانی را جلا می‌بخشد، تجربه کنیم. این همان تعریف اعتماد به نفس است. « ای.ای کامینگز»

اعتماد به نفس یعنی فرد نسبت به توانایی انجام کارهایش چه باوری در درون خود دارد!( دقیقا نقطه مقابل باور فرد در مورد خویش در مبحث خجالت زدگی و کم رویی).شاید شما هم دیده باشید تعدادی از افراد زمانی که می خواهند کاری را شروع کنند، ابتدا کار را خیلی بزرگ و سخت و دشوار می کنند و بعد احتمال زیاد انجام آن را به بعد موکول می کنند و یا در میانه راه خیلی خسته می شوند و رهایش می کنند. این افراد نمی دانند که اعتماد به نفس پایینی دارند وگرنه به راحتی از عهده انجام آن کار بر می آیند. به نظر بنده (محمود جولایی) اعتماد به نفس عبارت است از کیفیت خودپنداره شما از توانایی تان در مواجه با کارهای روزمره و مخصوصا کارهای جدید پیش رو. افراد با اعتماد به نفس، افرادی موفق و عملگرا افرادی هستند که در ذهنشان باوری قوی وجود دارد که به آن ها می گوید:

  • تو می توانی.
  • تو کار را شروع کن و ترس خود را مدیریت کن.
  • تو مهارت این کار را بیاموز و پیش برو.